معمولا ۲ سبک مشهور و پرفروش در بازار  دوچرخه وجود دارد که معرف حضور همه است؛ حتی آنهایی که چندان اهل دوچرخه‌سواری نیستند.

دوچرخه سواری

به گزارش همشهری‌آنلاین، دوچرخه‌های کورسی و کوهستان هریک طرفدارانی دارد. در ادامه به معرفی این ۲ نوع دوچرخه می‌پردازیم.

دوچرخه کورسی

شاید شما دوچرخه کورسی را از روی تایرهای نازک و فرمانش بشناسید، اما نکات اساسی دیگری هم در شناخت دوچرخه کورسی وجود دارد.

فریم دوچرخه کورسی

ساخت فریم آیرودینامیک برای سواری‌های سرعتی، دوچرخه کورسی را از سایر دوچرخه‌ها متمایز می‌کند. فریم دوچرخه‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که تایر در نزدیک‌ترین حالت ممکن به فریم باشد. استفاده از سبک‌ترین مواد موجود در ساخت فریم به شما در دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا کمک شایانی می‌کند.

سیستم دنده دوچرخه کورسی

دوچرخه مسابقه‌ای یا همان دوچرخه کورسی دارای طبق‌های ۲ تا ۳ تایی است. داشتن طبق قامه بزرگ‌تر نسبت به دوچرخه کوهستان وجه تمایز دوچرخه‌های کورسی و کوهستان است. هرچه تعداد دندانه‌های طبق قامه بیشتر باشد، ایجاد سرعت‌ بالاتر ممکن است.

سیستم ترمز دوچرخه کورسی

اصولا سیستم ترمز براساس نوع سواری تعیین و روی دوچرخه استفاده می‌شود. در اکثر موارد از سیستم ترمز ویبریک روی دوچرخه کورسی استفاده می‌شود.

سیستم تعلیق و فرمان دوچرخه کورسی

دوچرخه مسابقه‌ای یا دوچرخه کورسی اصولا دارای دوشاخ خشک است. استفاده از دوشاخ خشک به شما کمک می‌کند تا هدررفت انرژی کمتر و درنتیجه راندمان سواری بیشتری داشته باشید. فرمان دوچرخه کورسی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که شما آیرودینامیک‌ترین حالت ممکن روی دوچرخه را داشته باشید؛ از این‌رو فرمان دوچرخه‌های کورسی پهنا یا عرض بسیار کمی دارند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مکان برای خرید دوچرخه کجاست؟

سیستم چرخ‌های دوچرخه کورسی

در تمام مدل‌های دوچرخه کورسی از تایرهای سایز ۷۰۰ یا ۲۸inch استفاده می‌شود. استفاده از تایرهای صاف با کمترین اصطکاک با سطح زمین در افزایش راندمان سواری شما تأثیر چشمگیری دارد.

دوچرخه برقی کورسی

دوچرخه برقی کورسی در طراحی فریم تفاوتی با دوچرخه کورسی ندارد، اما استفاده از باتری و موتور روی دوچرخه برقی کورسی به شما کمک می‌کند راندمان سواری خود را به‌صورت چشمگیری افزایش دهید. افزایش راندمان سواری و خستگی کمتر به شما کمک می‌کند مسافت‌های طولانی را با خستگی کمتری بپیمایید.

راهنمایی: اگر مسیر دوچرخه‌سواری شما مسیرهای جاده‌ای است و به پیمایش مسافت‌های طولانی علاقه دارید، خرید دوچرخه کورسی، بهترین انتخاب برای شماست.

دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان برای پیمایش مسیرهای کوهستانی مناسب هستند و در سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

فریم دوچرخه کوهستان

در طراحی فریم دوچرخه‌های کوهستان از مواد آلومینیومی بسیار سبک یا مواد کربنی استفاده می‌شود تا ضمن داشتن استقامت بسیار بالا، وزن بسیار کمی داشته باشند. فریم دوچرخه‌های کوهستان نسبت به دوچرخه شهری و دوچرخه کورسی کشیده‌تر هستند و چرخ در دورترین حالت ممکن از فریم قرار دارد.

کورسی یا کوهستان؟ | با سبک‌ های رکاب‌ زنی آشنا شوید

سیستم دنده دوچرخه کوهستان

سیستم دنده دوچرخه کوهستان به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که هرزگرد بالایی را به شما ارائه دهد؛ از این‌رو دارای طبق‌هایی با تعداد دندانه‌های کمتر نسبت به دوچرخه شهری و کورسی است. تعداد دندانه‌های دوچرخه‌های کوهستان نسبت به دوچرخه‌های سبک‌های دیگر بیشتر است؛ در نتیجه دارای تعداد دندانه‌های بیشتری است.

سیستم ترمز دوچرخه کوهستان

به‌علت نوع کاربری دوچرخه‌های کوهستان از ترمزهای دیسکی روی آنها استفاده می‌شود. مزیت ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای ویبریک سرعت عملکرد بالاتر و راندمان بالای ترمزگیری در هر شرایطی است.

سیستم تعلیق و فرمان دوچرخه کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان بسته به سبک سواری آنها دارای یک یا ۲ سیستم تعلیق هستند. در دوچرخه‌های کوهستان سبک تریل معمولا دوچرخه دارای یک سیستم تعلیق در قسمت دوشاخ جلو است، اما در سبک دانهیل، دوچرخه کوهستان دارای ۲ سیستم تعلیق است. فرمان دوچرخه کوهستان بسیار پهن طراحی شده‌ تا شما بتوانید تسلط بیشتری روی دوچرخه داشته باشید.

سیستم چرخ‌های دوچرخه کوهستان

چرخ‌های دوچرخه کوهستان در ۳ سایز ۲۷.۵، ۲۶ و ۲۹ تولید می‌شوند. دوچرخه ۲۶ و دوچرخه ۲۷.۵ برای دوچرخه‌سواری معمولی و دوچرخه‌سواری نیمه حرفه‌ای مناسب هستند، اما دوچرخه ۲۹ یا دوچرخه مسابقه‌ای کوهستان به‌علت دورپای بالایی که نیاز دارند، برای دوچرخه‌سواری حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از تایرهای پهن در دوچرخه کوهستان حفظ تعادل و عبور از موانع را برای شما آسان‌تر می‌کند.

دوچرخه برقی کوهستان

دوچرخه برقی کوهستان تمام ویژگی‌های دوچرخه کوهستان را دارد، اما تفاوت اصلی بین دوچرخه برقی کوهستان و دوچرخه کوهستان در استفاده از موتور و باتری است. دوچرخه برقی کوهستان دارای یک باتری در بخش پایین در مثلث جلویی فریم است. این باتری قابلیت شارژ دارد و با شارژ باتری و قرار دادن باتری روی دوچرخه، باتری موتور را به حرکت درمی‌آورد. این روند به شما کمک کند راندمان سواری خود را افزایش دهید و با صرف انرژی کمتری به دوچرخه‌سواری بپردازید.

راهنمایی: اگر مسیر دوچرخه‌سواری شما کوهستانی با شیب زیاد است، خرید دوچرخه کوهستان پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 868839
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha